Samochód jest maszyną, która jest w bardzo dużym stopniu narażona na szybkie zużywanie się i niszczenie. Ma to oczywiście realne odbicie w kosztach użytkowania auta oraz w bezpieczeństwie podróżowania nim. Jednym z najbardziej zużywających się układów jest układ hamulcowy. O ile ciężko jest mieć wpływ na kondycje przewodów hamulcowych, czy płynu hamulcowego, to już chociażby zużycie klocków można znacznie zmniejszyć poprzez określone działania.
Elementy ścierne układu hamulcowego
Układ hamulcowy w każdym aucie skonstruowany jest z grubsza w ten sam sposób. Tarcza hamulcowa, która połączona jest z piastą i kołem, musi zostać wyhamowana, jest to możliwe przy pomocy zaciskania się na jej powierzchni klocków hamulcowych. Z uwagi na swój charakter pracy, klocki hamulcowe ścierają się podczas każdorazowego hamowania, aż do stanu w których konieczna jest ich wymiana. Jak więc łatwo wywnioskować, najlepszym sposobem na oszczędzenie ich i zmniejszenie ich zużycia, jest zmiana techniki jazdy.
Jazda delikatna dla klocków
Technika jazdy polegająca na mniejszym obciążeniu układu hamulcowego powinna opiera się na kilku zasadach:
- zwiększeniu używania silnika jako formy hamulca
- zmniejszenia gwałtowności hamowania, czyli inaczej mówiąc uspokojenia jazdy
- jeżdżenia w sposób bardziej inteligenty tzn. przewidujący pewne sytuacje na drodze. Wymaga to lat doświadczenia i zmysłu obserwacji, jednak jest to umiejętność stosunkowo łatwa do nauczenia, a mająca prawdopodobnie największy wpływ na układ hamulcowy.
Odpowiednia konserwacja
Nie mniej ważne od delikatniejszej techniki jazdy jest w odpowiedni sposób konserwowanie układu hamulcowego. Złej jakości płyn hamulcowy, bądź też przez wiele lat nieczyszczone zaciski hamulcowe, mogą mieć bezpośredni wpływ na zużywanie się w szybszym tempie klocków hamulcowych. Stosowanie tych technik i działań oczywiście nie spowoduje całkowitego zatrzymania się degradacji klocków hamulcowych, jednak w znaczący sposób spowolni ich zużycie, co pozwoli na zaoszczędzenie całkiem pokaźnej ilości gotówki.