Zaprzyjaźnij się z kiełkami

Poza wielkanocną rzeżuchą, kiełki wciąż jeszcze są mało popularne w Polsce. Zawierają niezbędne dla organizmu witaminy, mikroelementy, sole mineralne oraz składniki odżywcze, tym bardziej może dziwić ich nieobecność w naszej diecie. Ich hodowla zajmie Ci zaledwie minutę dziennie, a korzyści dla Twojego organizmu mogą być bezcenne.

Alfabet witamin

Wgryzając się w kanapkę posypaną kiełkami, nawet nie zdajemy sobie sprawy z tego, ile dobrego czynimy dla naszego organizmu. Kiełki obniżają ciśnienie krwi, działają krwiotwórczo, przeciwnowotworowo, zawierają mnóstwo witamin z grupy B ( najwięcej pszenica, jęczmień, soja, gorczyca, fasolka Mung). Na pewno warto też kupić kiełki słonecznika. Jest bardzo bogaty w witaminy (A, B1, B2, B3, B5, B6, B7, B11, C, D, E, K), składniki mineralne (wapń, żelazo, fosfor, cynk, miedź, magnez, potas, kobalt, fluor, jod, mangan, selen, krzem i sód) oraz nienasycone kwasy tłuszczowe, koenzym Q10, saponiny, albuminy, lecytynę, betainy, taniny, pektynę, inozytol, PABA, lignany, kwas pangamowy i białko (24%–30%). Dodatkowo, smaki są zróżnicowane. Do łagodnych kiełków należą te z lucerny, pszenicy, soczewicy. Aby przyprawić naszą sałatkę na ostro, możemy dodać kiełki buraka, brokułów lub rzodkiewki.

Kiełki – sprawa wagi ciężkiej

Na przykładzie słonecznika najlepiej widać, że dla swojego zdrowia warto zainwestować w kiełkownicę. Kupić ją można w sklepach z artykułami ogrodniczymi i na Allegro. Poza tym, że są zdrowe, są też dość tanie, wydajne (pięć łyżek nasion to po wyrośnięciu 0,5 kg kiełków!) i niskokaloryczne. Flawonoidy obecne w kiełkach pobudzają w wątrobie wydzielanie żółci, niezbędnej do trawienia tłuszczów. W związku z tym są naturalnym sprzymierzeńcem dla osób na diecie.

Prosty przepis na zdrowie

Dzięki kiełkom zachowamy nie tylko szczupłą sylwetkę, ale też grubszy portfel. Ceny nasion do uprawy sięgają zaledwie 2 złotych. Tak taniego, a jednocześnie zdrowego pożywienia nie znajdziesz nigdzie indziej. Na dodatek sam możesz je wyhodować, nie musisz być rolnikiem, by to robić. Wystarczy zasiać, podlewać przez kilka dni, zebrać i zjeść ze smakiem. O każdej porze roku możesz dzięki nim dbać o swoje zdrowie.

Related posts