Budowa strategii Public Relations to ważny element funkcjonowania każdego przedsiębiorstwa, jednak wiele osób nie wie, co naprawdę kryje się pod tym określeniem i jak zaplanować działania tego typu.
Co kryje się pod określeniem Public Relations?
Public Relations (PR) to skomplikowany proces komunikacyjny, który jest bardzo ważnym elementem budowy świadomości marki, podczas którego w różnych kanałach budowany jest określony pewien przekaz. Działania takie są długotrwałe, wielopoziomowe i wieloetapowe.
Cały przekaz koniecznie musi być spójny, a więc strategia PR jest niezwykle ważna i musi być planowana zawsze z dużym wyprzedzeniem. Proces budowy strategii Public Relations nie może być oparty na jakiejkolwiek improwizacji, a nawet jeden niespójny z resztą komunikatów przekaz może zniszczyć budowaną długi czas świadomość marki, czy też przedsiębiorstwa.
Elementy strategii PR
Każda strategia PR powinna rozpocząć się od dogłębnej analizy, która często jest pomijana przez wiele przedsiębiorstw, gdyż wiąże się z wysokimi kosztami, a polskie firmy niechętne są czynieniu wszelakich inwestycji, zwłaszcza tych, które dotyczą dóbr niematerialnych, których opłacalności nie można w ich mniemaniu łatwo zmierzyć. Takie postrzeganie strategii PR jest jednak błędem, gdyż jest ona mimo wszystko, czymś bardzo namacalnym, a dobrze zaprojektowana może przełożyć się na znacznie większą sprzedać produktów i usług.
Są jednak przypadki, kiedy nie posiada się możliwości przeprowadzenia badań wśród grupy docelowej, bądź też ich koszt byłby rzeczywiście bardzo wysoki i nieosiągalny dla danego przedsiębiorstwa. Wtedy można przeprowadzić je innym sposobem, wyznaczając pracowników, którzy zbiorą informacje w medium, jakim jest Internet, a gdy zainwestuje się jeszcze w specjalne narzędzia, które pomagają odkryć to, co ludzie mówią na dany temat i jakie są ich nastroje, można uzyskać cenne informacje wstępne, które pomogą na następnych etapach budowania strategii PR.
Proces budowy strategii Public Relations musi się też opierać na dogłębnej analizie własnego przedsiębiorstwa i jego celów – nie tylko tych biznesowych i strategicznych, ale też komunikacyjnych.
Kiedy już stworzy się plan strategii PR, trzeba pilnować, by przekaz był spójny, niezależnie od tego, jakie kanały zostaną użyte. Powinno się też przeprowadzić pewnego rodzaju segmentację różnych grup docelowych, a do tego stworzyć rozmaite taktyki, dopasowane do konkretnego kanału komunikacji, a w tym wszystkim trzeba zawsze uwzględniać harmonogram działań i budżet, które to elementy strategii PR powinny być ściśle określone często na długo przed jej wdrożeniem.
O czym wiele firm zapomina, efekty danej strategii PR koniecznie trzeba monitorować, w razie potrzeby wprowadzając poprawki, które jednak nie zburzą spójności przekazu.